Mozaika grafického designu

Brno, 2.–5. 10. 2014

Rozhovory

Rozhovor se Žanetou Drgovou, grafickou designérkou a kurátorkou

 

Co pro vás znamená design?

Design je mou vášní, něčím co mám ráda. Také povoláním, protože jsem grafická designérka. Věnuji se tomu naplno. Zároveň je pro mě i „kultivací“ české společnosti, protože jsem nějakou dobu působila v zahraničí a myslím si, že tam jsou esteticky trochu dál než my. Je to zároveň i takové moje „poslání“.

S Lukášem Kijonkou vedete Ateliér grafického designu 1 na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně. Co vlastně znamená vést ateliér a na čem teď zrovna se studenty pracujete?

Jsem pedagog a zároveň grafik na volné noze, takže pracuji pro různé klienty. Vedení Ateliéru grafického designu je pro nás s Lukášem osobním projektem, kde pracujeme jako tým a věnujeme se studentům, jak jen můžeme. Zrovna nedávno jsme měli workshop s Vladimírem 518, který mě osobně velice potěšil. Šlo o textový workshop, kde jsme se věnovali textování na konkrétní téma. Na konci workshopu studenti „zarepovali" svůj text a závěr dne jsme zakončili koncertem. Vycházíme z toho, co nám s Lukášem chybělo při studiu. Snažíme se studentům zprostředkovat poznání i jiných oborů a tím jim rozšířit obzory. Zajišťujeme kontakt s kýmkoliv, kdo je dokáže obohatit a motivovat. Zrovna Vladimir 518 je obohatil v oblasti práce s textem a také studenům ukázal, jak je důležitá kvalitní sebeprezentace. Na to studenty často upozorňujeme, protože dobré nápady je potřeba také umět „prodat“. V ateliéru teď pracujeme na nové identitě pro Společnost přátel Moravské galerie. Takže od nového roku se můžete těšit na nový vizuál.

V rámci Meet Czech Design jste zajišťovala přednášky a veškeré události v kavárnách. Především šlo tedy o propojení grafického světa s tím kavárenským. Uvažujete nad tímto konceptem dále?

V Brně je kavárenský život hodně aktivní a toto propojení se nabízí. Momentálně se ale věnuji více aktivitám, o kterých jsme už mluvili. V rámci vedení ateliéru velice často organizujeme přednášky a workshopy a snažíme se je realizovat ve veřejně přístupných prostorách, kterými můžou být právě i kavárny. Zkrátka pořád něco vymýšlíme.

 

Rozhovor s Radanou Lencovou, autorkou  písma Comenia Script

 

Nové psací písmo Comenia Script vzniklo na základě vašeho doktorského studia na VŠUP v Praze. Jedná se o poměrně přelomovou věc, a tak si neodpustím otázku, co Vás k tomuto nápadu vedlo? Je příčinou výběru tématu osobní zkušenost?

Určitě, a nejen to. Vycházela jsem ze zkušenosti mnoha dalších lidí, dětí i dospělých, učitelů, kteří mi potvrdili, že současné psací písmo, které jsme se učili ve škole, neslouží v praxi, jak by mělo. Téma nové školní psací předlohy bylo pouze jednou třetinou mé práce "Kaligrafie dnes - rukopisné písmo". Svůj návrh nové psací latinky a celý didaktický systém s ní spojený jsem plně rozvinula až o několik let později, když jsem spolupracovala s konkrétními školami.
 
Když člověk srovná současné slabikáře s historickými, má pomalu problém přečíst písmo sto let staré. Možná se dočkáme, že vedle slabikáře bude v budoucnu stát pouze tablet a v něm speciální program… Jak se podle Vás bude vyvíjet písmo dál?

Pokud se bavíme o rukopisném písmu, myslím si, a vycházím i ze současných grafických trendů, že budoucnost písma je ve zjednodušení. Bude v něm možná více hravosti a experimentu...

Jak je to vlastně v současnosti s užíváním Comenia Scriptu? Kolik škol v současné době využívá didaktické materiály, které jste navrhla?

Bohužel nemohu blíže určit, kolik škol nyní vyučuje psaní Comenia Scriptem, školy mi to nehlásí. Odhaduji to na několik stovek.

Na čem teď pracujete? Vyvíjí se písmo ještě nějak dál nebo je koncept už zcela hotov?

Koncept písma je, dá se říci, hotov. Uvažuji o tom, že rozšířím didaktické materiály Comenia Script pro další skupiny uživatelů písma, například pro dospělé nebo pro fyzicky postižené děti.

Pamatuji si, jak jsme na základní škole porovnávali styl písma. Někteří spolužáci mě svým krasopisem doslova ohromovali. Dá se říct, že krásné písmo je svým způsobem umění?

Krásné písmo je jistě umění, ale spíš než na krasopis bych to směřovala na kaligrafii. Zde má člověk daleko víc prostoru na sebevyjádření, oproti krasopisnému drilu, od kterého se prakticky nemůžete odklonit. Důležité je vědět, že klasický krasopis se dnes nevyučuje, ten byl zrušen v roce 1932. "Krasopisné" písmo žáků 1. až 3. tříd ZŠ, o kterém mluvíte, se bohužel časem změní v nečitelný rukopis, někdy i velmi brzy. Neznám snad nikoho (kromě učitelek), kdo by psal přesně podle psacího vzoru až do dospělosti.
 
Samozřejmě, že font, styl písma a grafika tvoří velkou kapitolu designu. Co je design pro Vás osobně?

Nevím proč, ale při slově "design" si ihned představím židli. Někdy se na věci víc díváme, než je používáme. Momentálně spojuji jakýkoliv design se životem kolem mne, a tak ho i prověřuji - nábytek, hračky, dětské knihy, boty, oblečení. Baví mě design, který na 100 % funguje!



 

Rozhovor s Ľubomírem Longauerem, malířem a grafikem ze Slovenska

 

Ve své přednášce Užitková grafika na Slovensku po roku 1918 jste hovořil o několika důležitých graficích. Zmiňoval jste pány Galandu, Fullu a také Rossmanna. Přeci jen bylo cítit vaše nadšení pro práci Ľudovíta Fully. V čem je tento autor podle vás výjimečný? Můžete ho přiblížit našim čtenářům?
 
Podľa mňa je Ľudovít Fulla (*1902 – †1980) azda najdôležitejším slovenským umelcom dvadsiateho storočia. Zdôrazňujem podľa mňa, lebo hodnotenie kvality umelcov je individuálna záležitosť. Neviem nakoľko je známy v Česku, v odborných kruhoch asi áno. Bol to predovšetkým maliar. Známe však boli aj jeho ilustrácie slovenských ľudových rozprávok, ktoré vyšli v mnohých vydaniach, aj v iných jazykoch. Už 15 rokov propagujem jeho ostatnú úžitkovú grafiku. Najmä jeho nemnohé čisto typografické práce z prelomu dvadsiatych a tridsiatych rokov sú pozoruhodné.
Pre vás Čechov bude zaujímavé, že študoval v Prahe na Umprům, neštudoval teda maľbu. Jeho hlavnými profesormi boli Arnošt Hofbauer a František Kysela. Počas jeho učiteľského pôsobenia v Bratislave na Škole umeleckých remesiel zanamenávame jeho prvý tvorivý vrchol. Väčšinu profesorov tejto školy tvorili Česi. Títo, spolu s moderne ladenými bratislavskými Čechmi a mladými slovenskými nadšencami, vytvorili pionierom moderny v slovenskom výtvarnom umení Fullovi a Galandovi neveľké, ale vplyvné zázemie. Riaditeľa ŠUR Josefa Vydru nazval Fulla vo svojich pamatiach dobrodincom.
 
Z jakého důvodu nese poslední kniha z cyklu Užitková grafika na Slovensku po roku 1918 název Vyzliekanie z kroja?
 
Názov pôsobí ako reklamný slogan a zdá sa, že zaberá. Slováci sa po prevrate v roku 1918 začali premieňať z národnostnej menšiny na národ. Toto sa premietlo aj do kultúry a umenia. Slovenskej výtvarnej kultúre chýbala tradícia a keďže základ spoločnosti bol dedinský, spočiatku v nej dominoval folklór. Už v dvadsiatych rokoch vznikla tomuto smerovaniu kultúry istá, aj keď nedôsledná opozícia. Jej ťažisko bolo neskôr v Bratislave, centrom bola Škola umeleckých remesiel. V roku 1935 vydali učitelia tejto školy programový manifest, ktorého autorom bol riaditeľ Josef Vydra a niesol názov „Cestou XX. století“. Odôvodnil orientáciu školy na „nové formy“ – čiže modernu. Vyslovil ľútosť nad zánikom archaického Slovenska, podľa manifestu patrí do múzea. Vyzýval Slovensko na cestu dvadsiateho storočia, „ovšem bez kroje“. Toto ma inšpirovalo k názvu.
Podtitul knihy je Okruh Školy umeleckých remesiel. Prináša aj medailóny piatich tvocov, z ktorých boli štyria učitelia ŠUR, traja boli Česi, takže po tejto stránke môže byť kniha zaujímavá pre českú verejnosť.
 
Hovořil jste také o tom, že plánujete osm dílů své historické práce. Kniha Vyzliekanie z kroja je dílem druhým. V jaké fázi jsou momentálně další knihy? Na co se můžeme těšit v budoucnu?
 
Je to dlohodobý plán, neviem koľko budem žiť, je možné, že ho nedokončím. Tretí diel, ktorý sa bude venovať žiakom Školy umeleckých remesiel a úžitkovej grafike okruhu košických modernistov, speje do finálnej fázy. Šesťdesiatym rokom sa budú venovať dva posledné diely. Tam skončím, teda ak sa mi to podarí. Výskum robím už 15 rokov a spočiatku som bol prekvapený, čo všeličo som našiel. Vybrané najdôležitejšie osobnosti predstavujem v medailónoch, ktoré predstavujé ich celoživotnú tvorbu v oblasti úžitkovej grafiky.

A poslední otázka zní možná banálně, ale pojí všechny hosty Meet Czech Design. Co pro vás osobně znamená design?

Prácu. Vďaka nemu stále intenzívme pracujem, aj ako penzista.

Navštivte také další akce

Boty, které dobývají svět

Zlín, 1.–3. 5. 2014

Tajemství za skleněnou oponou

Nový Bor, 13.–15. 6. 2014

Pavučina designu

Praha, 8. 9. – 19. 10. 2014

Roztočte kola designu

Mladá Boleslav, 12.–14. 9. 2014

Mozaika grafického designu

Brno, 2.–5. 10. 2014